26 juni 2006

Prewar Yardsale

NB! Eftersom jag har en smula idétorka, och eftersom jag verkligen gillar Prewar Yardsale, samplar jag en text som jag skrev här i höstas.


Name: Prewar Yardsale
Line-up:
Mike Rechner - vocals & guitar
Dina Levy - vocals, tin can, vegetable crisper, tambourine

Prewar Yardsale är en duo från New York. De spelar bluesrock med endast gitarr och "trummor". Första låten på deras skiva "Lowdown" från 2000 heter "Elevated Platform Stand" och är fjorton minuter lång.

Jag borde rimligen avsky Prewar Yardsale.
Jag avgudar Prewar Yardsale.

Om vi går tillbaka till "Elevated Platform Stand". Låten inleds med att någon frågar Mike "What's this called, Mike?" Efter ungefär femton sekunder och ett kort "Err" svarar Mike "This is an elevated platform stand". Därefter gnisslar låten igång med en primitiv gitarr och monotona kakburkstrummor. Det går inte fort, det svänger inte, det finns nästan inte några melodier. Bara en slarvig gitarr med smutsigt ljud, en sparsmakad och otajt uthamrad rytm, och Mikes enahanda, något snuviga röst. Och jag dör.

Det är inte så litet svårt att förklara vad som är så bra. Det kan vara Velvet Underground/Beat Happening-genen i mig som går igång, men jag gillar PWYS mycket mycket mer. Det kan vara de surrealistiska texterna ihop med monotonin som får mig totalt på fall. Lyssna bara:

Au base
Leverage gold
Au base
How low can you go?
Au base
You can go low
Au base
Support or stand alone

Ill ill ill ill eldorado
Ill ill ill ill eldorado
Ill ill ill ill eldorado
Ill ill ill ill eldorado

Au base
Down in the limbo
Au base
Ring telephone lingo
Au base
Table periodic
Au base
Element periodic

Ill ill ill ill eldorado
Ill ill ill ill eldorado
Ill ill ill ill eldorado
Ill ill ill ill eldorado

Au gold element base
Au gold element base
Au gold element base
Au gold element base


"OMGWTF, de sjunger ju om guld!", insåg jag efter ungefär fjorton lyssningar. Nästa fråga blir förstås "varför i helvete sjunger de om guld?!" Jag har ingen aning, men de har mig fast.

Jag har svårt att i ord klä exakt vad som är så djävulskt bra med Prewar Yardsale. Ni får lyssna själva istället.

Au Base
She's so Cool
Sun of a Sun

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym säger...

JAG ÄLSKAR LOFI-BLOGGEN! <3

16:57  

Skicka en kommentar

<< Home