04 augusti 2006

Willed by association (and FINALLY, by willness itself)

Egentligen hade jag tänkt skriva om Palace Music, men jag upptäckte att jag faktiskt inte hade nåt Palace på hårddisken, och hela proceduren med att rippa skivor känns litet tung så här sent på natten, så det blir istället The Anomoanon som avhandlas här.

Will Oldhams brorsor (och ibland även Will själv) sjunger nästan lika sorgligt som Will gör på There Is No-One What Will Take Care of You och Days in the Wake. Låten nedan är sjukligt fin, och handlar om hur svårt det är att veta vem man är och vad man gör, även om världen och dess nedrigheter framstår som aldrig så klara. Och kan ni inte relatera till det är ni antingen dumma i huvvet eller Kaspar Hauser.

Det här blev ju litet fånigt. Jag ville ju påtala storheten hos en bror, men det jag påvisar är storheten hos de andra. Tanka denna, kolla in The Anomoanon, men framför allt: köp på rak arm, om ni inte redan gjort det, ovanstående två skivor samt Viva Last Blues och samlingen Lost Blues and Other Songs. De förstnämnda två av Palace Brothers, de sistnämnda av Palace Music. Gräv sedan ned er i ett hål och förbanna er dystra stjärna att ni bara ser töntiga ut i skägg, efter vilket ni köper en banjo och en fiol och bildar band med mig. Maila hit när ni har gått varvet runt, men glöm för Guds skull inte banjon!

The Anomoanon "Ballade of All Things Known"



PS. Äh, vafan, så jobbigt var det ju inte.
Palace Brothers "O Lord Are You in Need?" (There Is No-One What Will Take Care of You, Drag City 1993)

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym säger...

kan inte smacky skriva istället? :(

21:00  
Blogger jssfrk säger...

Tack för den konstruktiva kritiken. Jag tar till mig den och försöker bli bättre på att inte skriva i bloggen.

Asshole.

23:17  

Skicka en kommentar

<< Home